Om din arbetsgivare inte betalar ut din lön

Om du inte har fått din lön utbetald, behöver du först prata med din arbetsgivare. Fråga vad det beror på att lönen har uteblivit.

error-triangle Created with Sketch.

Vi bygger om

Vi utför tekniskt underhåll av våra system under Kristi himmelsfärdshelgen. Med start onsdagen den 8 maj, kl. 17.30, stänger inloggningen och öppnar igen senast den 13 maj.

> Du kan inte logga in för att uppdatera medlemsuppgifter eller ansöka om ersättning från inkomstförsäkringen.
> Rådgivningen är stängd och öppnar igen den 13 maj.
> Du kan inte anmäla dig eller delta på kurser.

Välkommen åter!

Kontakta först din arbetsgivare

Kontakta först din arbetsgivare om du inte har fått din lön utbetald och fråga varför lönen har uteblivit.

Kontakta Unionen om arbetsgivaren inte kan eller vill betala ut din lön

Har företaget dåligt med pengar eller om arbetsgivaren av annan anledning inte kan eller vill betala ut din lön bör du kontakta Unionen för vidare hjälp. Om Unionen har en klubb på din arbetsplats - kontakta gärna någon i klubben.

Lönefordran är din rätt att få ut din lön och andra ersättningar på det datum som du och din arbetsgivare har kommit överens om. Vi guidar dig rätt i hur du ska gå vidare.

Ha gärna ditt anställningsavtal till hands när du kontaktar oss.

För att minimera din ekonomiska skada i en sådan situation bör du alltid:

  • Begär skriftligt anställningsavtal innan du börjar ett nytt jobb.
  • Gå inte med på att vänta på lönen. Vid konkurs är möjligheten att få lönegaranti för äldre krav mycket liten.
  • Spara lönespecifikationer i minst ett år.
  • Spara inte semester hos ett företag med dålig lönsamhet. Ta ut sparad semester om det finns risk för konkurs. Vid konkurs ersätter inte den statliga lönegarantin fullt ut för sparad semester.

Du ska också ta kontakt med Unionen om löneökningen, som du har rätt till enligt löneavtal , skulle utebli.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg